Isnin, 23 Mei 2011

aku nak jadi YB

Bahagian 1


Petang yang mendamaikan.suasana agak bising dengan deruan enjin motosikal namun tidaklah mengganggu kedamaian yang aku rasa itu. Sudah hampir dua bulan tidak menjenguk kampung.biasalah, sibuk sangat dengan kerja. Entahlah,aku tergaru-garu kepala yang tak gatal. fikiran mula terawang-awang,teringat kata Mujadid pagi tadi." Kau masuklah bertanding..aku sokong kau" dengan bersungguh-sungguh Adid menyuruh aku masuk bertanding sebagai calon ketua pemuda di kampung aku. " Apa yang kau risau, aku tengok kau ni memang ada ciri-ciri pemimpin" tambah lagi pujiannya. Hati aku mula bercakap sendiri,dia ingat jadi pemimpin ni macam makan kacang ke apa.Tergelak aku."Did,aku ni memang selalu berangan nak jadi YB kat sini.Aku bukan apa,lihat saja kampung kita ni,banyak perubahan yang perlu kita lakukan" aku sendiri pula yang menunjukkan minat." Tapi did,aku macam belum yakin untuk bertanding.Aku bukan takut kalah,tapi aku nak cari ilmu lagi lah" aku cuba memahamkan adid. Adid seakan memahami,tetapi dia tetap mengharapkan aku menjadi calon. Adid sebenarnya tidak faham siapa aku.Aku memang berminat sangat untuk menjadi wakil rakyat. Jiwa aku sentiasa memberontak untuk mencapainya. Jalan sebenarnya agak terbuka, tetapi belum luas lagi bagi aku. Aku tidak mahu hanya menyusur di jalan yang sempit. Bagi aku, aku perlukan lebih banyak panduan untuk aku bergelar YB. Lihat sahaja YB hari ini,aku tidak mahu menjadi seperti mereka. Aku rasakan seperti ada yang tidak kena dengan mereka. Mereka ini dulu, jadi YB macam mana agaknya.Ada saluran ke atau memang berusaha. Aku harap begitulah. Bukan aku hendak nafikan sumbangan mereka, tetapi aku tengok seperti tidak bermaya. Sombongkah aku? seperti sudah beratus tahun menjadi YB. Akal aku terus memainkan cerit-cerita sedih orang kampung. Ibarat filem yang berputar,satu-satu keluhan orang kampung terkeluar terpapar indah. Masalah air ada, masalah tanah ada, YB tipu ada, YB rasuah ada, ibarat kata ikon astro tu, macam-macam ada.Dada aku mula bergelombang.hati mula mengiyakan sokongan Adid semalam. Kalau nak mengubah kenapa perlu tunggu lama-lama.nanti basi pula idea. Masa inilah aku perlu terjun.Terfikir pula sokongan yang bakal diterima,aku meguntum senyum,Adid boleh tolong aku menjayakan cita-cita.Bagi upah sikit, satu kampung dia akan canangkan aku bakal ketua pemuda.Jari mula mendail telefon bimbit di tangan."Hello Adid, kita jumpa tempat biasa,aku ingat nak bincang sikit dengan kau!". Ajakan seperti arahan.Aku rau,Adid penyokong dan peminat aku,pasti dia akan ikut sahaja arahan aku.Waktu aku telefon tadipun,dai tak sempat beri alasan,tapi aku yakin dia pasti datang.

Seperti dijangka,Adid sudahpun menunggu aku. "Did, aku ingat nak sahut cabaran kau tempoh hari.Aku nak jadi calon".Mula dengan ketua pemuda,tahun depan pilihanraya umum,aku akan masuk bertanding ADUN.Aku yakin aku jadi YB. "Betul ke ni Syawal.Bertuah la aku.Hal berkempen,kau tak perlu risau.Serah saja pada aku.Tahun ni kau jadi ketua pemuda,tahun depan jadi calon untuk jawatan YB.Aku penyokong kau yang paling setia" Adid menghulurkan tapak tangan dengan lima jari terbuka. Bagi Lima.Entah betul atau tidak terjemahan aku.Macam sama idea dia dengan aku.Macam sudah berpakat saja rasanya. ..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

penulisan yang mengkagumkan...

speak on mind berkata...

bila lagi nak sambung cerita ni?