Isnin, 9 Mei 2011

cikgu..apacerita

Sudah dikatakan..memang susah nak bagi komitmen kepada blog ni. Namun,bukanlah satu halangan. Pembaca pun ada seketul dua saja.



CIkgu...tak sangka gurauan ketika remaja menjadi realiti. Allahuakbar..bila bahu memikul baruku tahu nilainya. Percayalah, sukar digambarkan. Suka yang tak semestinya suka,duka yang tidak semestinya duka. Sudah hampir 10 tahun bergelumang dalam dunia ini, pelbagai ragam dan aneka peristiwa dilalui.



Aku sebenarnya mengingatkan kembali zaman remaja dahulu, zaman bergelar pelajar. Hendak diputar semula rasanya masa ini kembali ke zaman itu. AKu ingin peluk cikgu,guru..aku baru mengerti kedudukan mereka. Tapi,masa sudah berlalu..biarkanlah begitu sahaja..



Apa kata, sempena hari guru ni,kita luangkan satu sms atau sikit kertas dan dakwat untuk ingat cikgu-cikgu kita. Orang ni sebenarnya telah mencorakkan dunia kita hari ini. sedikit sebanyak pasti ada sesuatu kebaikan yang dah pun mereka sampaikan kepada kita. Mungkin yang duk di asrama, teringat kena buang asrama,kena rotan,kena herdik,kena pukul dan macam-macam hal lagi yang kita tak suka buat. warden suruh buat itu,suruh buat ini..kita nak makan nasi lemakpun kita kena halau. kesian pelajar. Tetapi kalau kita berada di tempat warden, barulah kita tahu kenapa. Aku sendiri dah masuk 9 tahun bergelar warden. Anak orang demam,tengah-tengah malam pun kena hantar,anak sendiri? hem,jelur ajelah dengan air suam,esok-esok baiklah tu. masa? Isteri selalu mengamuk. Bukan tak faham kerja,tapi kekadang terlalu tension tengok perangai kita,.balik sekolah pukul 3, pukul 5 dah turun tranning pelajar sampai kul 6.30..hem,kita pun beriadah sikit-sikit..balik mandi kul 7.15 dah gerak ke surau,..hem sampai kul 9.00 malam..tak turun,budak-budak tak sembahyang,berdating..hem paling best dah tentu jadikan surau tempat melepaskan geram kepada junior2..turun sembahyang pun macam dah tak ikhlas.. 9.00 pelajar study..hem sibuk pulak kita kejar pelajar suruh study,kalau tak makan nasi lemak sampai jam 10.00,borak sampai 10.30,naik bilik study,buka buku sampai kul 11.00..habis macamne nak pandai..tak pandai tu takpe,dah tentu perngai pun dah kureng sikit,..nak tidur pun kena paksa,kalau tidak..arak,main spirit la,bergaduhlah,mencuri..macam-macam hal..balik umah kul 1@2..anak-anak dah tido,isteri pun out of service..tapi itulah duka yang tak tentu duka..hanya bahu yang memikul jelah yang boleh menilai..



Kalau hari ini,ada orang bercerita mengenai masalah guru,cukup sedih rasanya. Akibat terlalu cerdik orang sekarang,hingga setiap kesilapan guru diambil kesempatan. Kalau tanya diri kita, berapa orang yang mampu sempurnakan anak kita bila menggunakan psikologi.? tidak gunakan sedikitpun kekerasan.? Bukan kita bercakap mengenai guru rogol pelajar,cabul pelajar..tetapi aku lihat isu-isu remeh,kena pelempang la,kena denda dalam kolam la,.itu memang nampak seperti cilaka,tapi pergilah bersemuka dengan pelajar yang dilempang,pelajar yang didenda,anda akan berkata.patutpun kena denda macam tu..patutpun kena pelempang..walaupun nampak salah,tapi ramai lepasan pelajar berkata,nasib cikgu lempang saya dulu,kalau tak..entahlah jadi apa sekarang..nasib cikgu rendam saya dulu,kalau tak...



sempena hari guru ni,..apa kata kita sama-sama berdoa moga cikgu-cikgu kita berada dalam keadaan bahagia,sentiasa diberi kekuatan untuk melalui liku-liku dunia pelajar hari ini. Moga-moga masih ada lagi golongan guru yang sentiasa komitmen untuk mendidik anak-anak kita apatah lagi dalam dunia kita sekarang yang mementingkan komitmen yang lebih kepada dunia pekerjaan kita. Cari makan sekarang,bukan macam dulu. Apa kata,kita berlapang dada berikan kepercayaan kepada guru untuk membantu kita mencari syurga yang kita idamkan.



Terlalu banyak tindakan guru adalah untuk masa depan anak didiknya.Percaya atau tidak,kalau waktu kita belajar dulu,cikgu pakai Kancil,Insyaallah,waktu kita berkereta mewah,mungkin cikgu masih lagi pakai kancil sama seperti dulu.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

denda saja budak2 yg degil tu, ckgu..dah buat salah, takkan nak bagi award pula kan?

ANUAR ISMAIL berkata...

denda-denda ni biasa la, cuma selalu cikgu-cikgu memikirkan kesan jangka panjang tiap apa yang nak dibuat..

Tanpa Nama berkata...

rindu nk maen bola dgn cikgu ;) boy.