Ahad, 15 Mei 2011

Sabtu,aku dan anak

Anak sedang dalam mencari arah. Baru mengenal dunia. Hari Sabtu,Tadika Perpaduan adakan karnival perpaduan seluruh Bentong. Dah lebih seminggu anak sulung aku mengikuti latihan sukan dan puzzel untuk pertandingan yang bakal diadakan.



sehari sebelum karnival,anak aku semakin tak senang duduk. Sejak hari khamis bertanya mengenai hari. Dia masih belum pandai mengenal @ menghitung hari. Setiap kali bersama,itulah yang ditanya. Kadang-kadang,rimas bila menjawab. Tapi itulah anak rupanya, terlalu teruja dengan perkara yang baru. Hari-hari,mungkin cikgunya bercerita mengenai karnival. Sepanjang minggu ni sibuk bercerita mengenai latihan di sekolah. Latihan Futsal.memang menarik tu,sebab aku sendiri memang gilakan permainan ini. Anak aku pulak nak main.Banyak sangat diceritakan.Bagaimana dia menjadi penjaga gol..penjaga Gol? Entahlah..cerita punya hebat,tapi tak syok,lepas gol sampai berbelas-belas gol..jaga gol ke jaga tiang gol..takpelah,seronok dengar dia bercerita. Itu sebelum hari Rabu punya cerita. Hari Rabu cikgu dia kata,dia masuk pertandingan puzzel saja..main bola dia tak boleh sebab tegak macam tunggul.Kesian,anak jurulatih bola tak terpilih main bola.Kelakar sungguh.Takpe la,masa balik hari tu,aku terus ceritakan kepada anak aku yang dia terpilih untuk main puzzel.Dia tanya aku, tak payah main bola? aku cakap tak payah.Sebab dia terpilih untuk puzzel. Boleh menang tak? Boleh sebab kat sekolah tadi,azim selalu menang main puzzel. Oho,mungkin itu sebab dia terpilih..mungkin ada sedikit kecewa dihati dia sebab tak main bola. DIa cakap,takpe la tak main bola,main puzzel pun takpe. Aku rasa sedih sikit,mungkin dia nak main,tapi aku kenal anak aku,dia yang sedikit pemalu..



Hari sabtu,kami sekeluarga bangun awal dan bersiap.Sediakan sedikit sarapan dan jam 7.30 kami bergerak ke padang. Dah ramai keluarga yang sampai. Aku terus bawa anak aku berjumpa gurunya. Sambil menanti,aku cari surat khabar. Suasana yang cukup meriah. Pertandingan dijalankan.Aku sempat melihat ke gelanggang futsal bersama anak aku.Pertandingan dia lambat lagi. Suasana cukup gamat. Penyokong yang sudah tentu ibu bapa anak-anak yang bermain. Sorakan umpama perlawanan akhir Liga Malaysia. PAsti yang seronok ibu bapa yang tidak tahan melihat gelagat anak-anak bermain futsal. Ada yang marah,ada yang ketawa besar. Anak-anak di padang ada yang hampir menangis,ada yang tegak macam tunggul.Ada juga yang terguling atas padang..Macam-macam kejadian.Sungguh menyeronokkan.



Anak aku mula dipanggil gurunya untu pertandingan puzzel. Aku serahkan kepada ibunya untuk melihat dia. Anak-anak lain aku jaga. Aku perhatikan dari jauh. Permainan bermula dan tidak sampai sepuluh minit,kumpulan anak aku sudah siapkan puzzel yang diberi. Hem,bagus juga ya. Sudah pasti kumpulannya menjadi johan. Betul,memang kumpulannya johan. Dan, yang paling menggembirakan hati,melihat anak memang menyumbang kepada kejayaan kumpulannya. Tamat segala permainan,dan hadiah disampaikan. Anak aku adalah wakil tunggal yang dapat hadiah bagi sekolahnya.Futsal dan bola jaring kalah. Aku senang hati dan anak aku juga nampak gembira dengan hari sabtu itu dan sentiasa menanti hari sabtu. Hadiah pertama anak aku di sekolah, JAm Dinding BOla Kampung!!!! Pasti aku jadikan barang kenangan untuknya.AKu tandakan tarikh dan sebab kenapa jam itu berada dalam rumah ni sebagai ingatan kepada anak aku satu masa nanti.

2 ulasan:

ANUAR ISMAIL berkata...

ramai jugak yang membaca..tq

Tanpa Nama berkata...

cubaan