Sabtu, 24 September 2011

Tanggungjawab Hati..

Assalamualaikum..


Cerita mengenai hati..Catatan Qalbun Salim ( Hati sejahtera ) dalam GenQ..sesuatu yang mungkin perlu kita hayati. Perjalanan kita sering ditentukan oleh hati kita. Dalam menunaikan kewajipan..hati kita sering diusik oleh musuh Allah..sedang kita mengerjakan amal,kita telah dicalit amalan kosong yang kita fikirkan telah sempurna..

Penulis memulakan dengan cerita ini :


Seorang pemuda sedang berteleku di hadapan komputer. Tiba-tiba azan zohor berkumandang. Kedua biji matanya masih ralit menatap skrin komputer. Hatinya menggerutu "Alamak..kenapa awal sangat zohor masuk,.kerja aku masih banyak.! Kalau berhenti solat kang, tak siap pula kerja aku"..Pemuda itu menggeliat kecil dan menatap skrin komputer. Hatinya warawiri antara mahu solat atau meneruskan kerja.

"Bukankah solat itu dituntut agar didirikan pada awal waktu?" ilmu dan akal berdiskusi.


"Apa boleh buat,kerja masih banyak. Lepas nipun aku tetap bersolat"..akhirnya dia memilih untuk meneruskan kerja.


Sejam kemudian..dia menuju ke tandas. terlebih dahulu dia membuang air kecil. Terlihat jelas di matanya, percikan air najis ke seluarnya. Dia menepuk dahi "Aduh! Macam mana aku mahu solat? Seluar aku terkena najis.Nanti tidak sah " Ilmu dan akal berhujah lagi. Sebelum keluar tandas, dia berwuduk dengan hati yang bercempera. " Ah,pedulikan saja.Aku tidak membawa kain untuk menukar seluar aku.Solat sajalah.Bukan ada sesiapa tahu seluar ini terkena najis. Yang penting aku bersolat...kemenangan kepada akal.

-----

APa sebenarnya yang ingin disampaikan oleh penulis ialah mengenai Amanah. Amanah terhadap Ilmu. Pemuda ini tahu baik buruk,dosa dan pahala,batas syariat malangnya dia khianat pada diri sendiri. DIa menzalimi dirinya dengan bersolat dengan pakaian terkena najis. Cukup merugikan kerana dia tidak amanah terhadap ilmu.


Maka,penulis menyimpulkan,diingatkan kepada pembaca supaya amanahlah dengan ilmu. Janganlaj diabaikan ilmu yang diperoleh. Tiada amanah yng lebih besar untuk dijaga melainkan beramal dengan apa yang kita fahami. Berusahalah untuk mengamalkan setiap ilmu yang benar dan kita peroleh.

----

Pernah berlaku ke dalam kehidupan kita? Hem, sudah tentu ini berlaku,..so aku berpesan pada diri aku sendiri dan sesiapa sahaja,agar kita cuba melakukan transformasi dalam diri agar lebih menghargai ilmu..


Tiada ulasan: