Sabtu, 3 September 2011

peperiksaan

Assalamualaikum


Peperiksaan Percubaan SPM 2011 hampir bermula. 6 Sept.2011. Walaupun percubaan ia tetap penting.Semoga semua yang bakal menduduki percubaan ini telah bersedia.

Cabaran yang agak berat kerana masih lagi dalam mood raya. Mungkin ada kalangan pelajar tidak bersedia untuk mendudukinya atau memang langsung tidak mempedulikan kehadirannya.

Kita sering digembar-gemburkan yang sistem pendidikan kita berasaskan peperiksaan. Satu isu yang agak serius dan sebenarnya kurang resolusi secara konkrit. Tidak dinafikan,peperiksaan adalah cara terbaik untuk menilai keupayaan,pemahaman dan penerimaan ilmu pelajar.

Peperiksaan sebenarnya bukanlah sekadar menumpukan kepada akademik semata-mata. Bagi aku, peperiksaan sebenarnya juga mengajar kita mengenal jati diri, mengenal usaha,mengenal nilai,mengenal segala-galanya.

Seseorang yang berjaya cemerlang dalam peperiksaan bukan dapat bergolek tetapi melalui cara atau jalan yang direntas untuk mencapainya. Adakah seorang yang cemerlang tugasnya 24 jam mengadap buku? Mereka yang cemerlang ini pertamanya,bijak menyusun masa. Memanfaatkan masa dengan perkara yang berfaedah. Setiap masa digunakan sebaik mungkin. Jarang sekali mereka yang sentiasa berseronok dan sesekali membaca mendapat keputusan yang cemerlang. Pelajar cemerlang akan menyusun jadual belajar serta rutin hidupnya supaya dia lebih bersedia untuk berjaya.


Pelajar cemerlang sentiasa menekankan kesihatan. Mereka tidak merokok,mereka tidak makan makanan yang tidak berkhasiat.Mereka juga menekankan rehat yang sempurna seperti tidur awal dan bangun seawal pagi.Mereka juga menekankan riadah walaupun dikatakan ramai yang cemerlang kokurikulumnya lemah. Tetapi sebenarnya,mereka menjalankan riadah secara berjadual dan tidak bermusim.


Kecemerlangan mengajar pelajar supaya tekun,berdisiplin,sabar dan sentiasa ingat kepada pencipta. Pelajar yang ingin cemerlang pasti tidak lupa untuk merapatkan hubungan dengan gurunya. Pelajar cemerlang tidak lupa hubungan dengan rakan-rakannya,hubungan dengan ibu bapa dan paling mustahak hubungan dengan pencipta.Jika bukan Islam,mereka tidak lupa berdoa dan meminta daripada tuhan mereka.


Kita mungkin cemerlang apabila kita cemerlang Jasmani,Emosi,Rohani dan Intelek! INilah teras KEJAYAAN KITA !Berusahalah.!

Tiada ulasan: