Khamis, 29 September 2011

Mak Ayah tak sayang aku..

Seorang anak minta dibeli ayah sebuah telefon bimbit. Ayah yang agak berada enggan melayan permintaan anaknya itu. Tiada alasan yang diberikan oleh si ayah membuatkan si anak berasa kecewa dan agak marah. Rasa takut kepada ayah membuatkan si anak tidak lagi mendesak lalu diajukan pula hasratnya kepada si ibu. Namun, ibunya seakan sehati sejiwa, juga enggan memenuhi permintaannya dan menambahkan lagi kekecewaan si anak.



Hasrat untuk memiliki handfon semakin menjadi-jadi kepada si anak bila bersama rakan sebaya. Semakin gundah hatinya dan fikirannya selalu terganggu. Dia masih berfikir kenapa ayah dan ibunya tidak mahu membelikan dia handfon sedangkan mereka mampu.









Akibat tidak tahan diperli oleh rakan, dia mengambil keputusan nekad untuk mengambil duit ayahnya untuk membeli handset yang diidamkan. Tekadnya seperti direstui apabila melihat beg duit ayahnya tertinggal di atas meja pada malam itu dan peluang itu tidak dilepaskan olehnya.
Telefon yang diidamkan telahpun dalam genggaman. Senyum lebar si anak ketika menunjukkan kepada rakan. Kawan-kawan memujinya kerana mampu membeli telefon yang canggih. Pelbagai perkara diajar oleh rakannya mengenai handset. Senyum makin lebar sebab dapat berSMS dengan buah hati yang memang sudah lama mempunyai handset.



Si anak semakin leka dengan handsetnya. Rahsia perbuatan mengambil duit ayahnya seperti tidak diketahui oleh sesiapa. Semakin hari semakin leka. Pelajarannya semakin merosot, wajah semakin kusut kerana tidak cukup tidur. Paling menyedihkan, solat semakin dilalaikan dan semakin kerap keluar malam dan lewat pulang. Sesuatu yang pelik, ibu ayahnya tidak langsung menegurnya.



Suatu malam, ayahnya mendapat panggilan telefon daripada seseorang yang mengatakan si anak di tangkap berkhalwat di sebuah hotel. Ayahnya sekadar mengangguk. Si ayah langsung tidak menghiraukan dan tidak pula seperti mahu tergesa-gesa ke balai. Si anak di tahan dilokap sehingga ayahnya tiba untuk menjaminnya. Namun, ayahnya tidak muncul hingga membuatkan dia terfikir, ayah dan ibunya tidak sayang dia lagikah? Adakah mereka tidak malu anaknya di tahan di lokap? Teki-teki itu tidak pernah mahu dihuraikan hinggalah si anak semakin dewasa dan mampu menilai..


----------


Itulah hakikat dan realiti..si anak yang masih mentah pada zaman sekarang tidak langsung dapat menilai tindakan ayah dan ibu mereka. Mereka langsung tidak cuba memahami kehendak ibu bapa mereka semata-mata memikirkan kehendak mereka sahaja.



Adakah kasih sayang itu hanya boleh ditonjolkan melalui tindakan memenuhi permintaan anak-anak sahaja ? Itulah yang membezakan kita semua. Sama ada kita mampu menilai dengan baik apa yang ibu bapa kita lakukan atau sebaliknya.. "Tidak" bagi ibu ayah adalah lambang kasih sayang ibu ayah kepada anaknya. Percayalah. Mereka sudah berpengalaman..


Bersabarlah...pasti ada kebaikan disebalik keengganan ibu bapa kita memenuhi permintaan kita..

1 ulasan:

speak on mind berkata...

Berat tanggung jawab ibubapa masa kini dengan tingkah laku anak zaman sekarang yang semakin kompleks!